אסרטיביות במקום העבודה

כיצד להתמודד עם ביקורת של עמיתים לעבודה? איך לעמוד על שלכם בלי ליצור עימותים?

מתוך הספר: התנהגות אסרטיבית - מדריך ללימוד עצמי

אם מישהו מעביר עליך ביקורת בונה או הורסת, בצדק או שלא בצדק, חשוב תחילה מי הוא אותו עובד שמעביר את ביקורת. בספרו "אסטרטגיה לניצחון", מציע קרל מייס להעריך כל אחד מעמיתיך, על ידי כך שתשאל את עצמך את השאלות הבאות:

¨      האם האדם הזה מנסה לעזור לי לבנות את עצמי או להרוס אותי?

¨      האם האדם הזה עוזר לי להשיג מטרות ויעדים שהצבתי לעצמי?

¨      האם האדם הזה הוא בעל מטרות ויעדים משל עצמו?

¨      האם אנחנו מסוגלים לתמוך זה בזה?

¨      האם יש לנו אותן דעות והשקפות?


רוצים לקבל את המבצעים של הוצאת פוקוס ישירות לווטסאפ? קליק כאן להצטרפות לקבוצת הווטסאפ הסודית 🤫


אם העובד שביקר אותך קיבל ממך ציון חיובי בהערכה זו, תן לו ליהנות מהספק, והקשב לביקורת במלוא תשומת-הלב.

אם העובד לא קיבל ציון חיובי מצידך, המשך להקשיב ככל האפשר. זכור, אפילו בביקורת הקטנונית ביותר, קיימים תמיד פירורי אמת. כאשר אתה מקשיב לו, נסה להתנהג בדרכים הבאות:

¨      אל תתקוף חזרה. זה לא יעזור לך אם תתחיל לתקוף אותו, למרות שזה עשוי לספק צורך רגשי שלך.

¨      אל תעמיד פנים שאתה מסכים, כאשר אינך מסכים באמת. זה עשוי לעזור לטווח הקצר, אך בשלב כלשהו, אם וכאשר לא יהיה שינוי בהתנהגות מצדך, האדם השני יבין שאתה רק מנסה להשתיק אותו.

¨      הישאר ממוקד בעניין הנדון. אם מישהו אומר לך שלא עזרת בדו"ח כלשהו, הוא מדבר על הדו"ח, ולא על חמש השנים האחרונות של הקריירה שלך. אל תוציא דברים מפרופורציה.

 

 מקור: pixabay

התנצחות מילולית

מה אתה יכול לעשות כדי להתבטא באסרטיביות, לעמוד על שלך ולאפשר לצד השני להבין את תחושותיך, מבלי ליצור עימותים?

הרבה דברים!

קודם כל, הכר בדבריו של האדם השני. אתה יכול להגיד משהו נחמד כמו: "אני מבין את מה שאתה אומר, אבל אני לא מסכים איתך". או הכר בחלק מדבריו שאיתם אתה יכול להסכים, בעוד אתה מביע את חוסר הסכמתך לשאר הדברים.

ההכרה בדברי האדם השני היא חשובה ומשפיעה,
כיוון שכל אחד רוצה שיכירו במה שהוא אומר, ברמה כלשהי.

 

בשלב הבא, ספור עד חמש כדי להירגע או לגבש את מחשבותיך. אמור לצד השני: "זרקת עליי הרבה דברים, ואני צריך קצת זמן כדי לחשוב על מה שאמרת. אחזור אליך בעוד מספר ימים".

אם האדם שהעביר עליך ביקורת רוצה תגובה מיידית, נסה לומר לו משהו כמו: "בסדר, אמרת לי הרבה דברים. אני פשוט לא יכול להגיב על זה כרגע, אני אדבר איתך בעוד כמה דקות". בדקות האלה אתה יכול להחזיר לעצמך את שלוותך, או לבחון את העניין בצורה אובייקטיבית יותר.

אתה יכול גם לבקש מהצד השני לעדן את הביקורת. לדוגמה, אתה יכול לומר: "אתה יכול לנסח את זה אחרת?", או "אתה יכול להרחיב בנושא הזה?". בשני המקרים, אתה תגרום לצד השני לפרט יותר בנושא.

תגובה אחרת, אותה אתה צריך ליישם לעתים קרובות, היא לומר: "אתה יודע מה? אתה צודק. עשיתי כאן טעות. זאת האחריות שלי ואני אחזיר את הדברים לסדרם".

סם הורן, מחבר הספר המועיל והמשעשע "טונג-פו: אמנות ההגנה העצמית המילולית", אומר שכאשר אתה עושה טעות חמורה, לפעמים הדבר הטוב והקל ביותר לעשותו, הוא פשוט לומר: "אופס! אני באמת עשיתי פה שגיאה!"

כאשר אתה מסכים עם אדם שמעביר עליך ביקורת תקיפה,
אפילו הוא עושה זאת בנוקשות רבה מדי, אתה מנטרל אותו מרוח הקרב.
כך תוכל לנטרל את רוב האנשים ההגיוניים.
לא יהיה להם הרבה מה להגיד, אחרי שהודית באחריות שלך,
לפחות על חלק מהדברים.

 ספרים נלווים: 

שכבה חדשה...
דלג לתוכן מרכזי