כל האמת על הממתיקים המלאכותיים

סיכום הרצאתה של לאה רזניקוביץ', מחברת הספר "רק לא דיאטה", בכנס "חיים בריא" שהתקיים במרץ 2017

מעולם לא היו חילוקי דעות לגבי ממתיקים מלאכותיים והנזק שהם גורמים:

1879: רעל מסוכן – הסוכרזית התגלה במקרה.

1912: ה-FDA ביטל את האישור להשתמש בסוכרזית.

1914: הסוכרזית הוחזר לשימוש.

1965: אספרטיים – ה-FDA התנגד לאישור.

1977: הייתה כוונה לבטל את השימוש בחומר, אבל בגלל לחץ היצרנים השימוש לא בוטל.

1981: רונלד רייגן נבחר, ודונלד רמספלד השיג אישור לאספרטיים. המדענים שאישרו הונעו על ידי כסף.

1998: בוצעה בדיקה של 166 פרסומים. 74 מהפרסומים מומנו על ידי התעשייה, וכל אלה קבעו שהאספרטיים בטוח לשימוש. שאר המחקרים, 92 במספר, היו עצמאיים. התוצאות היו, ש-92% מתוכם קבעו כי מדובר בחומר מסוכן, ואילו 8%, דהיינו 7 מחקרים, אישרו שהאספרטיים בטוח לשימוש. לבסוף, התברר כי גם 7 המחקרים הללו לא היו ממש עצמאיים. 

האספרטיים פוגע במוח. הוא נמצא בממתיקים האלה: סוכרלוז, סוכרה דיאט, סוכרזית, ציקלמאט, אססולפם K, ניאוטים.

בעיות בריאות קשות ביותר קשורות לממתיקים המלאכותיים: גידולים, אפילפסיה, דיכאון, מיגרנות, היפראקטיביות, פגיעה בראייה.

בשנים האחרונות חלה תפנית בהתייחסות לממתיקים המלאכותיים עקב שתי מגפות עולמיות: השמנה וסוכרת. מתברר כי דווקא לממתיקים המלאכותיים יש קשר להשמנה. הכיצד?

על ידי שיבוש המערכת ההורמונאלית. וכך זה קורה:

  • ההורמונים 3T ו-4T המופרשים על ידי בלוטת התריס מופרשים במינון נמוך יותר, מה שגורם להאטה בקצב חילוף החומרים.
  • הממתיקים המלאכותיים מעכבים את קצב פירוק השומנים.
  • הם משבשים את מנגנון הרעב והשובע, הפועל באמצעות הלפטין. היעד שלו הוא להגיע למוח ולדווח על השובע. השיבוש גורם לכך שאוכלים יותר לפני שחשים שובע.



ממתיקים מלאכותיים וסוכרת
נערכו מחקרים כדי לקבוע האם הם משפיעים על הסבילות לגלוקוז ועל החיידקים במעיים. הנבדקים חולקו ל-6 קבוצות: צרכני סכרין, צרכני סוכרלוז, צרכני אספרטיים ו-3 קבוצות בקרה. מהמחקרים עלה כי כל הממתיקים המלאכותיים גרמו לאי סבילות, במיוחד בקרב מי שהשתמשו בסכרין. התברר כי די בשבוע של צריכת סכרין כדי ש-4 מתוך 7 אנשים יפתחו אי סבילות לגלוקוז.

כמו כן, התפתחו חיידקים במעיים מסוג שגורם לסוכרת. סוכרת, השמנה ותסמונת מטבולית – כל אלה מתפתחות כתוצאה משינויים באוכלוסיית החיידקים במעיים.

כך, מחקר שוודי העלה כי צריכה יומית של 2 משקאות המכילים ממתיקים מלאכותיים או סוכר מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 פי 2.4, ולסוכרת מסוג 1 פי 2.

מחקר אמריקאי עדכני מנובמבר 2016 גילה מדוע אספרטיים מונע ירידה במשקל ומקדם סוכרת – מהו המנגנון הגורם לכך. יש אנזים הנמצא במעי בשם אלקלין פוספטאז, המעורב בתהליך העיכול, ויש לו תפקיד במניעת השמנה והסינדרום המטבולי. מתברר כי האספרטיים חוסם את הפעילות של האנזים.

סוכרלוז
בשנת 1975 ניסו שני כימאים למצוא רעל קוטל חרקים חדש, וכך התגלה הסוכרלוז. הסידור הכימי בין הכלור לסוכר גורם לכך שאטום הכלור נכנס ישירות לתא. מדובר בחומר חיטוי והדברה.
הסוכרלוז משבש את הפעילות של בלוטת יותרת המוח. הפרשה איטית של הורמונים גורמת להשמנה.

בסוכרלוז נעשה שימוש בלא פחות מ-4,500 מוצרי מזון, תרופות ותוספים.


אספרטיים
ההרכב של האספרטיים הוא 50% פנילאלנין, 40% חומצה אספרטית ו-10% מתנול. מיד כשהוא נכנס לגוף הוא מתפרק לשלושת הרכיבים. הפורמלדהיד הוא רעל, המשנה את מבנה ה-DNA.
חומרים אלה גורמים לרעילות עצבית – הריכוז עולה ותאים במוח מתים. התוצאה היא כאבי ראש ומיגרנות, בעיות זיכרון, אלצהיימר. בשנת 1992 הוציא חיל האוויר האמריקאי הנחיה לטייסים שלא לצרוך מזון או משקה עם אספרטיים, אפילו לא מסטיק, במהלך 24 שעות שלפני טיסה.

האספרטיים נמצא בלא פחות מ-14,000 מוצרים, ביניהם קולה זירו, יוגורט דיאט, סירופ לשיעול, ברזל לנשים הרות, מסטיקים וסוכריות ללא סוכר.

חולי סוכרת ניזוקים אף יותר. השיבוש ההורמונאלי משפיע לרעה ומזיק מאוד. כמו כן, הירידה ברמת הסוכר בדם מסוכנת מאוד לסוכרתיים. האספרטיים גורם לשחרור מוגבר של אינסולין.
האספרטיים מגביר את הסכנה להתפתחות של נוירופתיה - פגיעה עצבית מפושטת. עצב הראייה פגיע במיוחד, ועל כן, גדול במיוחד הסיכון של חולי הסוכרת לסבול מפגיעה בראייה.


תחליפים מומלצים:
סטיביה
המקור – אמריקה הדרומית. ידוע כי כבר ב-1500 לפניה"ס נעשה שימוש בצמח הזה לשם המתקה.
ניתן לצרוך את הסטיביה בצורה של צמח חי, עלים מיובשים, אבקה של עלים שנטחנו או נוזל.


Just Like Sugar
מדובר בסיבים תזונתיים של צ'יקוריה בשילוב של החלק הכתום של התפוז בתוספת סידן וויטמין C.
איך עדיין מאשרים ברחבי העולם את השימוש בממתיקים מלאכותיים? הסיבה היא שחיתות, סילוף נתונים, אינטרסים כלכליים של התעשייה. לדוגמה: בישראל קרא משרד הבריאות להחליף את הסוכר באספרטיים! זאת, לעומת מקומות אחרים בעולם, שבהם יש כבר מודעות לנזק הבריאותי שנגרם על ידי השימוש בחומר זה. כך, למשל, בקליפורניה תוצמד מדבקת אזהרה לכל מוצר המכיל אספרטיים.

סקירה: מונה זילברמן אלישע, מתרגמת מוסמכת

 

 ספרים בנושא: 

דלג לתוכן מרכזי