להתבונן מבלי לשפוט - הבסיס לתקשורת מקרבת

המרכיב הראשון של תקשורת מקרבת מצריך הפרדה בין תצפית לבין הערכה, פרשנות או שיפוט. כשאנחנו מערבבים תצפית עם שיפוט, סביר שאחרים ישמעו ביקורת ויתנגדו לדברינו. אז איך מונעים התנגדויות ויוצרים תקשורת מקרבת? לפניכם הבסיס לתקשורת מקרבת, כולל דוגמאות >>

מתוך הספר: תקשורת לא אלימה - תקשורת מקרבת - שפה לחיים

המרכיב הראשון של תקשורת מקרבת כרוך בהפרדה בין תצפית או התבוננות (observation) לבין הערכה (evaluation) או שיפוט. עלינו להתבונן בּבהירות במה שאנו רואים, שומעים או חשים, המשפיע על תחושת הרווחה שלנו – מבלי לערב בכך כל פרשנות, הערכה, שיפוט, דעה קדומה או האשמה. תצפיות הינן מרכיב חשוב בתקשורת מקרבת, שבאמצעותה אנחנו מבקשים להביע לאדם אחר, בדיוק ובכנות, מה שלומנו. אולם כשאנו משלבים תצפית עם הערכה או שיפוט, אנחנו מפחיתים את הסבירות שהאחרים ישמעו את המסר שאליו התכוַונו. במקום זאת סביר שישמעו ביקורת ולכן יתנגדו למה שאנו אומרים.

תקשורת מקרבת - להגיד מבלי לבקר
תקשורת מקרבת - לומר מבלי לבקר


רוצים לקבל את המבצעים של הוצאת פוקוס ישירות לווטסאפ? קליק כאן להצטרפות לקבוצת הווטסאפ הסודית 🤫


תקשורת מקרבת אינה מבקשת בהכרֵח שנישאר אובייקטיביים לגמרי ונימנע מהערכות. היא רק מבקשת שנשמור על הפרדה בין התצפיות שלנו לבין הפרשנויות שלנו. תקשורת מקרבת היא שפה של תהליך, שאינה מעודדת הכללות סטאטיות. במקום זאת, על ההערכות להתבסס על תצפיות – ספציפיות לזמן ולהקשר. הבלשן וֶנדל ג'ונסון הצביע על כך, שאנו יוצרים לעצמנו בעיות רבות בכך שאנחנו משתמשים בְּשפה סטאטית לביטוי או ללכידת מציאות המשתנה ללא הרף: "השפה שלנו הינה כלי בלתי-מושלם, שנוצר על-ידי אנשים קדמונים ובורים. זוהי שפה אנימיסטית (המאמינה שלכל דבר בטבע יש נפש = אנימה), המזמינה אותנו לדבר על יציבות וקביעוּת, על זהויות בין דברים, על נורמלי ועל סוגים, על התמרות קסומות, תרופות-בזק, בעיות פשוטות ופתרונות סופיים. אולם העולם שאותו אנו מנסים לייצג באמצעות שפה זו הינו עולם של תהליך, שינוי, הבדלים, ממדים, פונקציות, יחסים, צמיחות, מפגשים, התפתחות, למידה, התמודדות, מורכבוּת. חוסר ההתאמה בין עולמנו המשתנה תדיר לבין תבניות השפה הסטאטית-יחסית שלנו, הינו חלק מהבעיה שלנו."

הבחנה בין תצפיות להערכות

הטבלה הבאה מבחינה בין תצפיות נפרדות מהערכות (או שיפוט) לבין תצפיות שההערכה מעורבת בהן.

אופן התקשורת דוגמה לתצפית מעורבת בהערכה דוגמה לתצפית נפרדת מהערכה
1. שימוש במילת הערכה ללא לקיחת אחריות על-ידי הדובר להערכה שהוא מבטא את נדיבה מדי. כשאני רואֶה אותך נותנת את כל הוצאות האש"ל שלך לאחרים, אני חושב שאת נדיבה מדי.
2. שימוש בפעלים בעלי הֶקשרים שיפוטיים מייקל דוחה דברים. מייקל מתחיל ללמוד למבחנים בלילה שלפניהם.
3. אמירה שמשתמע ממנה, שמסקנות הדובר לגבי אדם אחר, כולל רגשותיו, כוונותיו או רצונותיו, הן המסקנות היחידות האפשריות היא לא תגיש את העבודה שלה.

אני לא חושבת שהיא תגיש את העבודה שלה. או
היא אמרה, "אני לא אגיש את העבודה שלי."

4. בלבול בין חיזוי לוודאות אם לא תאכלי ארוחות מאוזנות, בריאותך תיפּגע. אם לא תאכלי ארוחות מאוזנות, אני חוששת שבריאותך עשויה להיפגע.
5. היעדר ספציפיוּת לגבי מושא ההתייחסות ו/או שימוש בסטיגמה מכלילה לאף אחד בבניין הזה לא אכפת איך הוא נראה. לאסיפת הדיירים הגיעו רק שלושה אנשים.
6. שימוש במילים המגדירות מסוגלוּת מבלי לציין כי נעשתה הערכה תום הוא שחקן כדורגל גרוע. תום לא הבקיע גול במשך עשרים משחקים.
7. שימוש בשמות-תואר ותוארי-הפועל מבלי לציין כי נעשתה הערכה מיכאל מכוער. המראה של מיכאל אינו מושך אותי.
או המראה של מיכאל לא מדבר אלי.

הערה: המילים תמיד, אף פעם, לעולם לא, כל פעם ש- וכו' מביעות תצפיות כאשר הן נאמרות באופנים הבאים:

  • בכל פעם שראיתי את דיוויד מדבר בטלפון הוא דיבר לפחות שלושים דקות.
  • איני יכולה לזכור שאי-פעם כתבת לי.

לפעמים מילים כאלו משמשות כהגזמות, ובמקרים אלו התצפיות וההערכות מתערבבות:

  • אתה תמיד עסוק.
  • היא אף פעם לא נמצאת כשצריך אותה.

כאשר מילים אלו נאמרות כהגזמות, לעתים קרובות הן מעוררות התגוננות ולא חמלה.

מילים כמו לעתים קרובות ולעתים רחוקות יכולות גם הן לתרום לַבלבול בין תצפית להערכה.

הערכות תצפיות
לעתים רחוקות אתה עושה מה שאני רוצה. בשלוש הפעמים האחרונות שבהן הצעתי פעילות, אמרת שאינך רוצה לעשות אותה.
היא מבקרת לעתים קרובות. היא מבקרת לפחות שלוש פעמים בשבוע.

לסיכום

המרכיב הראשון של תקשורת מקרבת מצריך הפרדה בין תצפית לבין הערכה, פרשנות או שיפוט. כשאנחנו מערבבים תצפית עם שיפוט, סביר שאחרים ישמעו ביקורת ויתנגדו לדברינו. תקשורת מקרבת הינה שפה של תהליך, שאינה מעודדת הכללות סטאטיות. תחת זאת, על תצפיות להיעשות באופן ספציפי לזמן ולהקשר, לדוגמה, "תום לא הבקיע גול במשך עשרים משחקים," לעומת "תום הוא שחקן כדורגל גרוע."

ספרים נלווים:

דלג לתוכן מרכזי