מגנזיום: חיוני לראש וללב, לילדים ולמבוגרים

חסר במגנזיום הוא תופעה נפוצה במערב, אך מעטים יודעים שנמצאה זיקה בינו ובין היפראקטיביות אצל ילדים, עלייה בשכיחות מחלות לב, דיכאון וסוכרת, כמו גם בעיות נפוצות דוגמת מיגרנות והפרעות שינה. המידע העדכני והמשמעותי ביותר על אודות המגנזיום
סוזי כהן

מתוך: האמת על התרופות

המגנזיום הוא אחד המינרלים החביבים עלי ביותר, שכן יש לו השפעות חיוביות מרובות, כולל הרגעת הגוף מכף רגל ועד ראש. בראש ובראשונה, המגנזיום חיוני למצב רוח טוב, אבל רוב האנשים אינם מודעים לכך שהוא חשוב גם לשמירה על לחץ דם תקין. ללא כמות מספקת של מגנזיום, לחץ הדם שלנו יעלה. אנחנו זקוקים למינרל זה גם לוויסות קצב הלב ולשמירה על התפקוד התקין של הלבלב. חסר במגנזיום עלול להוביל לבעיות לב והפרעה באיזון רמת הסוכר בדם.

חסר במגנזיום הוא תופעה נפוצה למדי בארצות המערב, בשל האיכות הדלה של האדמה ותהליכי העיבוד של המזון. אני סבורה שזו אחת הסיבות לעלייה בשכיחות של מחלות לב, דיכאון וסוכרת. המגנזיום אינו זוכה לפופולאריות כמו הסידן. ידוענים מעדיפים להצטלם לפרסומות לסידן, עם שפם של חלב בצבע לבן, ולא יעלו על דעתם לעטות על עצמם שפם של מגנזיום. אולי משום שצבעו יהיה ירוק, שכן הוא מצוי ברבים מהמזונות הירוקים, כולל אצות ים, תרד, עלי לפת וספירולינה.

המגנזיום חשוב כל כך, מכיוון שללא כמות מספקת ממנו, אנחנו צפויים לסבול ממספר רב יותר של מחלות ולמות בגיל צעיר יותר. באמת, יש לו חשיבות עצומה!

חיוני ללב וגם למוח

חסר במגנזיום עלול לגרום לחולשה, רעד ועוויתות בשרירים. הלב הוא שריר, ואם יש לכם רעד או עווית בשריר הלב, אתם בצרות. למעשה, חסר במגנזיום יכול לגרום להפרעת קצב, כמו פרפור חדרים, התכווצות לא סדירה וקצב לב מהיר. חלק מהמחקרים העלו כי המגנזיום עשוי להועיל גם לחולי אסתמה, שכן הוא מונע את התכווצות הסמפונות.

המגנזיום מגן ביעילות על המוח. מצבי חסר חושפים אותנו יותר למיגרנות, הפרעות שינה, חרדה, פוביות, ערפול מוחי, דיכאון ומחשבות אובדניות. רמה נמוכה מדי של מגנזיום קשורה לעלייה בשכיחות של כאבי ראש, מיגרנות, פסיקולציות (כיווצים לא רצוניים בשרירים), כאבי שרירים, פיברומיאלגיה, האטה בגדילת הציפורניים ואסתמה. ואם לא די לנו בכך, אנחנו עלולים לפתח התכווצויות שרירים, רגישות במקומות שונים בגוף, חולשה של שריר הלב, יתר לחץ דם ודם סמיך ודביק יותר.

מכיוון שהמגנזיום קשור באופן הדוק לסידן ופועל יחד איתו לבניית העצמות, חסר במגנזיום עלול לגרום לדלדול רקמת העצם (אוסטאופורוזיס), בעיה השכיחה יותר אצל נשים. לאמתו של דבר, נשים סובלות יותר מגברים מתסמיני חסר במגנזיום. נוסף על אוסטאופורוזיס, אנחנו עדים אצלן להרבה יותר מקרים של אי יציבות נפשית, וכמו כן, תופעות האופייניות לתסמונת הקדם-וסתית, כגון נטייה לבכי, כאבי בטן, תנודות במצב הרוח, עצבנות ואפילו התקפי פאניקה.


מזונות עתירי מגנזיום (123RF)

תנו לנו לייק וקבלו את מיטב המאמרים של "פוקוס"

מגנזיום ו-ADHD

ילדים זקוקים למגנזיום לתפקוד תקין של המוח. מחקרים הוכיחו כי רמה נמוכה של מגנזיום גורמת להפרעת קשב וריכוז. לאמתו של דבר, חוקרים בתחום הרפואה יודעים על השפעה זו זה זמן רב. מחקר שנערך ב-1997 מצא חסר במגנזיום אצל 95% מהילדים שסבלו מהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD). במסגרת מחקר שנערך ב-1987, 75 ילדים עם ADHD וחסר במגנזיום חולקו לשתי קבוצות אקראיות. במשך 6 חודשים, המשתתפים בקבוצה הראשונה קיבלו תוספי מגנזיום יחד עם הטיפול התרופתי המקובל, ואילו משתתפי הקבוצה השנייה קיבלו את הטיפול התרופתי בלבד. בסיום המחקר התברר כי אצל הילדים שקיבלו גם מגנזיום נרשם שיפור משמעותי באישיות ובהתנהגות, בעוד שאצל הילדים שקיבלו את הטיפול התרופתי בלבד הופיעה החמרה במדד ההתנהגות.

נראה שזו הסיבה לכך שרבים מהתוספים הטבעיים המיועדים לטיפול ב-ADHD מכילים מגנזיום, שכן הוא עוזר להרגיע את המוח ומשפר את הריכוז.

המינונים המתאימים לילדים: לילדים בני 3-1 שנים – 80 מ"ג ביום, לילדים בני 8-4 – 130 מ"ג, וילדים בני 13-9 – 240 מ"ג. הקפידו ליידע את רופא הילדים שלכם על התוסף. אם ילדכם מקבל טיפול תרופתי, התייעצו עם הרופא לפני שאתם מוסיפים לו גם מגנזיום.

מגנזיום: גם לבעיות נפשיות

לעיתים קרובות, אני ממליצה על נטילת מגנזיום לאנשים הסובלים מדיכאון (לייצוב מצב הרוח), פיברומיאלגיה (להפחתת כאבי השרירים) התקפי זעם ואישיות תוקפנית (להרגעה). אל תטעו. אם אתם נשואים לבן זוג שמתפרץ בזעם למראה כלים מלוכלכים בכיור, המגנזיום לא יעזור לו. הוא מיועד לאנשים שצריכים להירגע קצת ולהפסיק לדאוג כל כך הרבה. הוא מסייע לשיפור מצב הרוח ולהפחתת התדירות של התקפי חרדה.

חלק מהמומחים סבורים שהמגנזיום יכול לסייע בטיפול בדיכאון אובדני, ואני נוטה להסכים איתם. מובן שכל אדם הסובל מדיכאון קשה צריך לקבל טיפול רפואי, אך כדאי להתייעץ עם הרופא לגבי האפשרות של הוספת מגנזיום לטיפול התרופתי. סביר להניח שהתוסף יעיל גם במקרים של דיכאון קל עד בינוני. רבים מקוראיי החלו ליטול מגנזיום לטיפול בדיכאון וחרדה אחרי שקראו את המאמר שלי, "Natural Ways to Ease Depression and Reduce Anxiety", ודיווחו לי על תוצאות טובות. תוכלו למצוא אותו באתר שלי.

שמרתי את ההפתעה הטובה ביותר לסוף: חפיסה אחת של שוקולד מריר איכותי מכילה כ-300 מ"ג מגנזיום. הגעתי למסקנה ששוקולד טוב לא רק לנשמה, אלא גם למוח! נחמד, לא? 

מגנזיום על הצלחת

מנגולד, תרד, אצת קלפ, טופו, קטניות, שוקולד, תפוח אדמה אפוי בקליפתו, שיבולת שועל, דגנים מלאים, עלי לפת, גרעיני דלעת, ברוקולי, הליבוט, זרעי פשתה, ג'ינג'ר, גרעיני חמניות, גרגרי שומשום, קינואה, כוסמת, עגבניות, סלק, כרוב ניצנים, בצל ירוק, טונה, אספרגוס, פטריות קרימיני, טמפה, אורז חום, שעועית לימה.

* הרשימה המלאה של תרופות המרוקנות את מאגרי המגנזיום בגוף מופיעה בספר האמת על התרופות